اماکن گردشگری اردبیل

۱_مقبره منسوب به شيخ حيدر در مشگين‌شهر

مقبره منسوب به شيخ حيدر در مشگين‌شهر واقع شده و به شکل استوانه و به ارتفاع تقريبى ۱۸ متر است. خارج بنا استوانه‌اى است ولى داخل آن، دوازده ضلعى منتظم دارد.سرداب آن زير برج قرار دارد و داراى يک در ورودى در شمال برج است. در قرن اخير اتاق و راهروئى بزرگ براى بيتوته متولى بنا و زائران ساخته بودند که با راه‌پله و راهرو به سرداب متصل مى‌شد، امروزه که اين اتاق‌ها را برچيده‌اند، ‌ در ورودى اصلى نمايان شده و ترئينات آن به خوبى ديده مى‌شود.

مقبره منسوب به شيخ حيدر در مشگين‌شهر

۲_مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی

جاذبه های گردشگری استان اردبیل آثار تاریخی و باستانی بنای اصلی مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی برج استوانه‌ای شكل است كه بر فراز آن گنبدی ساخته شده است. این برج كه محیط آن ۲۲ متر است، روی ازاره سنگی هشت پهلویی به ارتفاع ۱/۵ متر قرار گرفته است و بلندی برج آن در حدود ۱۷/۵ متر است.

۳_سنگ‌نبشته ساسانی ، سنگ‌نبشته‌ای تاریخی

سنگ‌نبشته ساسانی ، سنگ‌نبشته‌ای تاریخی در مشکین‌شهر است. در حدود ۱۰۰ مترى شرق ميدان اصلى مشگين‌شهر، دره‌اى وجود دارد که به خاطر انبوه درختان کهن آن به باغ نوروز معروف است و شعبه‌اى از رود خياوچاى در اين دره جارى است.
در کمرکش ارتفاع غربى دره باغ نوروز، سنگى بسيار بزرگ وجود دارد که بر سينه آن خطوط پهلوى ساسانى و باستانى کنده شده است. به باور گيردگروپ باستان‌شناس معروف آلمانى، خط پهلوى ساسانى از آن‌جا که براى نخستين بار در آذربايجان کشف شد، از نظر مکانى و زمانى بسيار معتبر است.

۴_مقبره شاه اسماعیل اول صفوی

مقبره شاه اسماعیل اول صفوی ، بنای كوچك مربع شكل با گنبد روپوش آجری است، سقف این گنبد با نقاشی‌های طلایی تزئین شده است. یك صندوق خاتم‌كاری مرصع نفیس بر روی مرقد نهاده شده كه از شاهكارهای هنری بسیار ارزشمند دوران صفوی است.
كف و ازاره مقبره شاه اسماعیل با كاشی گلدار و بالای آن با كاشی آبی زرنگار پوشیده شده است. بالای آن‌ها یك ردیف حاشیه اسلیمی ماری و گل‌های ظریف شاه‌عباسی شده و بالاتر از آن، كتیبه‌ای سرتاسری با خط ثلث زیبا در متن مشكی گچبری شده است. 
بالای آن دو ردیف، حاشیه‌ای دیگر با اسلیمی خرطوم فیلی و توریقی نقاشی شده است و بالاتر از این حاشیه نیز، فیل‌گوشها و آویزهای سقف آغاز می‌شود كه به گونه‌ای بسیار زیبا در متن مشكی نقاشی و طلاكاری شده است.

مقبره شاه اسماعیل اول صفوی

۵_موزه چینی خانه در مجموعه شیخ صفی

موزه چینی خانه در مجموعه شیخ صفی قرار دارد .در قسمت شرقی قندیل‌خانه (رواق یا قندیل خانه بنایی بلند است با ایوان‌های مضاعف دو طبقه و یك شاه‌نشین مجلل كه با دو پله مرمرین و یك نرده فلزی نقره‌كوب از رواق جدا شده است. این قسمت، محل نگهداری ثروت منقول بقعه از قبیل كتاب‌های قدیمی،‌ اشیای قیمتی، فلزات و جواهرات،‌ هدیه‌های گوناگون شاهان صفوی و … بوده است.) ، اتاق هشت گوش گنبدداری به نام چینی‌خانه واقع شده است. این اتاق اختصاص داشت به نگهداری ظروف چینی‌ نفیس كه شاهان صفوی به مقبره و بقعه جدشان اهدا كردند و در زمان اشغال اردبیل توسط روس‌ها به تاراج رفت. چینی‌خانه دارای چهار شاه‌نشین است كه تاق‌نمای مقرنس گچی دارد و همه‌ مقرنس‌ها و آویزهای آن با رنگ‌های قهوه‌ای،‌ قرمز و طلایی نقاشی شده است. نقش‌های آن علاوه بر تناسب با سطوح مقرنس‌كاری از اسلیمی‌های مختلف و گل‌های متناسب تشكیل یافته است. ظروف چینی و سایر ظرف‌های آشپزخانه (بلوری، مسی و …) در این اتاق به طرزی مطمئن و زیبا نگهداری می‌شد.

موزه چینی خانه در مجموعه شیخ صفی

 

 

درحال بروزرسانی

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پرتال تحلیلی و خبری اخبار مرز (مرزنیوز) میباشد.